Uptempo.nu slaat een brug tussen vraag en aanbod

Uptempo!, het opschalingsteam van TKI Urban Energy, is initiator van het platform uptempo.nu. Tijdens de InnovatieExpo 2021 presenteerden zij hun platform met innovatieve oplossingen om gebouwen te verduurzamen. Een gratis podium voor je propositie, welke startup wil dat nou niet?

©Uptempo

Wendela Waller, communicatieadviseur bij TKI Urban Energy: ‘Voor de verduurzaming van gebouwen worden veel verschillende innovaties ontwikkeld. Tot voor kort had niemand een overzicht van welke oplossingen dat precies zijn, en dat terwijl bouwers, woningcorporaties en andere partijen dringend op zoek zijn naar vernieuwende oplossingen. Zij weten vaak niet dat er innovaties zijn waarmee ze geholpen zijn.’

Eerlijk en helder overzicht

‘Daarnaast is het soms ook lastig inschatten welke oplossing geschikt is voor welke situatie. Ook leert de ervaring dat aanbieders hun verhaal vaak erg technisch insteken, terwijl klanten behoefte hebben aan een duidelijk verhaal. Het platform uptempo.nu biedt daarom een overzicht van innovaties die nú beschikbaar zijn, handig en eenvoudig doorzoekbaar en in heldere taal beschreven. Zo slaat de website een brug tussen vraag en aanbod.’

Een zoeker kan op het platform filteren op een specifieke verduurzamingsbehoefte en komt dan altijd uit bij een eerlijk overzicht van een of meer aanbieders. Het aanbod wordt dus niet gepresenteerd als concurrerend,’ aldus Waller.

Uitgebreid netwerk

De database Uptempo.nu is onder andere gevuld met innovaties die ontwikkeld zijn binnen het ecosysteem van TKI Urban Energy. TKI Urban Energy zet zich al jaren in om samenwerking tussen innovatieve partijen te stimuleren, zodat ze bijvoorbeeld consortia kunnen vormen of van elkaar kunnen leren. Zodoende beschikken ze over een groot netwerk van innovatieve bedrijven. Waller: ‘Binnen het netwerk van TKI Urban Energy hebben we verzameld welke bedrijven marktrijpe innovaties aanbieden. Vervolgens hebben we ons overzicht uitgebreid met partijen die nog niet deel uitmaakten van ons ecosysteem.’
 

Verschillende doelgroepen

‘Ondertussen leren we in de praktijk wat de beste manier is om deze kennis te ontsluiten. We begonnen bij woningcorporaties, maar kwamen er al snel achter dat meerdere doelgroepen interesse hebben, waaronder aannemers, onderhoudspartijen en installateurs. Dus daar richten we ons tegenwoordig ook op, zodat het platform in bekendheid groeit en iedereen z’n voordeel kan doen met de innovaties die wij aanbieden.’
 

Gratis podium

Als ondernemer kun je je innovatie gratis aanmelden op uptempo.nu! Waller: ‘Ondernemers die een energie-innovatie aanbieden doen er goed aan om eens een kijkje te nemen op onze website, mits hun innovatie bijdraagt aan de verduurzaming van gebouwen, geschikt is voor woningen en/of utiliteitsgebouwen en nú verkrijgbaar is in Nederland. Zij kunnen hun innovatie aanmelden via de knop ‘Innovatie Aanmelden’ en het expert-panel van TKI Urban Energy zal dan beoordelen of de indiening op onze website komt.’