Team Solar Boat stapt over op waterstof

Dit jaar bestaat het Solar Boat Team van de TU Delft 16 jaar. Het team maakt elk jaar een innovatieve boot die volledig vaart op groene energie. Dit jaar gaat het team een nieuwe uitdaging aan met hun project Hydro Motion, waarin ze voor het eerst een boot ontwerpen die vaart op waterstof. Het team begint deze week met de bouw van de boot, die in mei 2021 te water zal gaan. 

Animatie van de solar boat
©TU Delft

Grootste industrie

Doordat de maritieme sector zo groot is, kan daar gauw veel terrein worden geboekt op het gebied van verduurzaming. Daarom ziet het Solar Boat Team veel mogelijkheden voor het gebruik van nieuwe technologie. ‘Ons team onderzoekt nieuwe technieken, maar ook hoe die technieken toegepast kunnen worden,’ vertelt Simone Vis, teammanager. ‘Wij willen grotere bedrijven en spelers inspireren met onze nieuwe oplossingen.’

Waterstof

Het team staat met Hydro Motion aan de voorhoede van de verduurzaming van de scheepvaart. Een van de grote problemen van vrachtschepen is dat ze zo zwaar zijn dat het praktisch onmogelijk is om ze met zonnepanelen aan te drijven. ‘De bottleneck is het opslaan van energie,’ legt Laura Hurenkamp uit. ‘Je moet die mee kunnen nemen. Batterijen voor grote schepen zijn erg zwaar, maar waterstof vormt een mogelijke oplossing.’ 

Geen elektrische boot

Daarom bouwen de studenten dit jaar voor het eerst een boot die op waterstof werkt. Daar ligt ook het verschil met elektrische boten: die werken op batterijen, niet op brandstof. Hoewel de waterstofboot niet haar eigen groene energie opwekt, kan ze wel varen op waterstof gemaakt met groene energie. Dit biedt enorme mogelijkheden om de scheepvaart te verduurzamen.

Met de Hydro Motion streeft het team ernaar te laten zien dat waterstofboten niet alleen levensvatbaar zijn, maar ook rendabel. Daarmee vormt het project een belangrijke schakel in de duurzame energietransitie. ‘Als de energiecirkel niet rond is, gaat het niet werken,’ vertelt Vis. Daarom kijken we nu naar de opslag van energie.’

Vliegende boot

Bijzonder aan de waterstofboot zijn ook de vleugels waarmee de boot in het water ligt. Door de hoge dichtheid van water wordt de boot boven het water getild, waardoor hij veel minder weerstand heeft, en dus efficiënter vaart. De studenten verwachten dat ook zwaardere schepen met deze techniek veel minder brandstof nodig kunnen hebben. ‘Een  vrachtschip is misschien teveel gevraagd,’ zegt Hurenkamp, ‘maar bijvoorbeeld watertaxi’s zijn misschien wel mogelijk.’

Doop

Het team is deze week bij een van hun partners begonnen aan de bouw van de romp. In mei wordt de boot te water gelaten. Hoogtepunt en einddoel zijn de deelname aan het wereldkampioenschap: de Monaco Open Sea Class in juli, waar het team in 2019 wereldkampioen werd. ‘Daar bereiken we een groot publiek,’ zegt Hurenkamp, ‘en kunnen we goed onze boodschap uitdragen. Zeker als we weer winnen.’