Deze waterstofscooter rijdt door The Green Village bij de TU Delft

Het duurt misschien niet lang meer voordat we de weg op kunnen met de elektrische waterstofscooter die onderzoekers van de TU Delft samen met een Taiwanees energiecellenbedrijf ontwierp. Hoe kwamen deze innovators tot dit ontwerp? En wat hebben ze nodig om de volgende stap voorwaarts te nemen? We vragen het onderzoeker Rishabh Ghotbe. 

Bekijk hier de video

onderzoeker Rishabh Ghotbe.
©Ministerie I&W
Onderzoeker Rishabh Ghotbe

Een goed begin is het halve werk, maar met alleen een goed idee heb je nog geen succesvolle innovatie. Ghotbe realiseert zich dan ook dat er nog een aantal stappen gezet moeten worden om de waterstofscooter op grote schaal de weg op te krijgen. Het zijn drie stappen waar bijna elke innovator mee te maken krijgt: 

  1. De innovatie verbeteren. De scooter moet van goede kwaliteit zijn, want als prototype is deze innovatie nog niet klaar voor de grote markt.
  2. Licenties verkrijgen. De scooter moet veilig in gebruik zijn, zodat hij niet alleen de weg op kán, maar ook op mág. 
  3. De nodige infrastructuur realiseren. Je hebt niet veel aan een waterstofscooter als je nergens kunt “tanken”. De bussen waterstof waarop de scooter rijdt moeten dus lokaal beschikbaar zijn voor gebruikers.