Drie vragen aan vanPlestik: ‘Under-promise, over-deliver’

Wereldwijd zorgt plasticafval voor grote problemen voor mens en natuur. Plastic is niet biologisch afbreekbaar, waardoor er bijvoorbeeld in zeeën en oceanen steeds meer afval drijft. In 2016 begonnen Nout Kooij en Sam van Til daarom vanPlestik. Hun bedrijf is gericht op een duurzame oplossing: ze gebruiken plasticafval als grondstof voor 3D-printers. Zo kan het afval gerecycled worden, en wordt het omgezet in unieke objecten. Van plantenpotjes tot meubels en zelfs kunstwerken. Door lokaal te recyclen op een betaalbare manier, wil vanPlestik wereldwijd bijdragen aan het reduceren van het plasticafvalprobleem. VanPlestik stond op de Innovation Expo 2018. We spreken met Nout Kooij over zijn belangrijkste geleerde lessen tot nu toe.

Nout Kooij en Sam van Til, oprichters van vanPlestik

Welke les die je als groeiende startup-ondernemer hebt geleerd is je het meest bijgebleven?

Bluffen en eerste indruk. Bij vanPlestik leerden ze het belang van deze beide aspecten. Nout vertelt: ‘Een beetje bluffen is heel belangrijk, maar je wilt mensen niet teleurstellen. Een eerste indruk is heel belangrijk. Bij de start van een bedrijf is het daarom noodzakelijk om je klanten goed betrokken te houden. Je hebt toch iets meer te bewijzen dan een gevestigd bedrijf. Zeker als je iets innovatiefs of nieuws doet, zijn mensen vaak nog wat sceptisch om met je samen te werken. De zogenaamde koudwater-vrees. Iemand gaf ooit als tip: “Under-promise, over-deliver”. Dit heb ik sindsdien altijd in mijn achterhoofd wanneer ik een nieuw project aanga.’

Welke rol speelde samenwerking met andere partijen in jullie ontwikkeling?

Samenwerken is belangrijk, dat weten ze ook bij vanPlestik: ‘Zonder samenwerking waren we nu nergens. Bijna alle ontwikkeling die we hebben gedaan was in samenwerking met andere organisaties. Als we bijvoorbeeld een nieuw soort plastic willen testen, zoeken we eerst een klant die daar interesse in heeft. We spreken dan af om iets te gaan maken onder voorbehoud in een soort no cure no pay constructie. Op die manier testen we alles meteen in de praktijk en bij succes verdienen we er ook nog iets aan. Dit maakt het risico kleiner en zorgt dat je geen dingen ontwikkelt waar geen vraag naar is.’

Samenwerken maakt dat je van elkaar kan leren. Door eens bij elkaar langs te gaan, te sparren en te kijken wat je elkaar te bieden hebt. Nout: ‘We hebben aan verschillende accelerator programma’s meegedaan. Daar leer je vaak heel veel van de andere deelnemers. Van de fouten die zij al een keer gemaakt hebben, tot hoe zij hun zaken inrichten en doelen stellen. Dat kan heel inspirerend zijn!’. Een van zijn goede voorbeelden is Willemijn Peeters van Searious Business, omdat zij echt groots durft te denken én te doen.

Wat is je belangrijkste tip voor startups die ook willen doorgroeien?

‘Get out there! Doe mee aan programma’s, probeer snel dingen uit. Blijf niet in je schuurtje zitten tot je je product geperfectioneerd hebt. Vaak is goed al goed genoeg. Je leert het meeste van doen en testen. Durf je idee ook aan te passen waar nodig. Zoek uit wat werkt, zoek uit welke soort klanten leuk zijn en van welk soort projecten je blij wordt. Zorg dat je het werk leuk blijft vinden, dan houd je de energie hoog in het team.’

Meer weten over vanPlestik? Bekijk hier hun video voor de IE van 2018, of lees meer op hun website.