‘Er is lef voor nodig om een LEF aan te schaffen’

Met de LEF kom je duurzaam, droog en zonder benzinekosten op je werk. Het innovatieve eenpersoonsvoertuig was al te vinden op de Innovation Expo. Maar wat is de LEF eigenlijk precies? En wat hebben de ontwikkelaars nodig om deze innovatie verder te brengen?

LEF is een product voor morgen, vertelt Erik Vegt. Vegt is CEO van EV Mobility, het bedrijf dat het voertuig ontwikkelde. ‘Op het gebied van mobiliteit zal de maatschappij moeten veranderen. We moeten van verbrandingsmotoren overstappen op elektrische voertuigen. De LEF is een oplossing: een elektrisch, simpel en effectief vervoermiddel.’

Duurzaam en veilig

De LEF valt in de categorie Light Electric Vehicles, een snelgroeiende sector waar onder andere ook e-bikes, elektrische tandems en elektrische motorfietsen bij horen. Qua uiterlijk heeft het voertuig wel iets weg van een velomobiel, een overdekte ligfiets. Maar in de LEF kun je rechtop zitten en hoef je niet te trappen. Met de LEF kun je tot 90 kilometer rijden met een snelheid van 25 kilometer per uur. Hij maakt geen geluid, is elektrisch aangedreven en er zijn weinig grondstoffen voor de productie nodig. ‘En ook niet onbelangrijk: je kunt er zonder koud of nat te worden van a naar b mee reizen.’

Mensen die hem voor het eerst zien denken soms dat de LEF gevaarlijk is, vertelt Vegt. ‘Maar als ze er eenmaal in zitten, willen ze er niet meer uit! Je zit in een cocon, dat is heel veilig. Zeker als je het vergelijkt met een scooter. Die kan ongeveer even hard, maar als je daarmee een ongeluk krijgt lig je op straat en beschadig je je lijf. Je kunt wel een helm op doen, maar het blijft een groot risico. Heel flauw gezegd rijd je bij ons eigenlijk in een helm. Zo brengen we niet alleen duurzaamheid, maar ook veiligheid een stapje vooruit.’

Lekker scheuren op groene energie

Het klinkt als het nieuwste van het nieuwste, maar de basis voor het voertuig bedacht Vegt zo’n 23 jaar geleden al. ‘Ik werkte destijds ergens waar veel oude rolstoelen over waren. Ik wilde daar iets leuks van maken, waarmee ik op zondag met mijn zoon op schoot lekker op wind- of zonne-energie door de buurt kon scheuren. Met een rolstoel en wat metaal heb ik toen een voertuig gemaakt, waarmee ik alleen al met de energie van de windmolen in mijn tuin 80 kilometer ver kon rijden.’

Een nieuwe richting

Voor hem mag het dan geen gloednieuw idee zijn, voor sommige mensen is het soms toch lastig om te begrijpen wat LEF precies is, vertelt Vegt. ‘Op dit moment is er nog niet veel vergelijkbaars, we slaan echt een nieuwe richting in. We krijgen geregeld de vraag waar de trappers dan zitten. Voor de grap hebben we daarom een website gemaakt: www.ditisgeenfiets.nl.’

Het is geen fiets, geen auto en geen scooter. Maar juist het feit dat de LEF zo anders is dan andere voertuigen, maakt dat het nu nog lastig aan de man te brengen is. ‘Een product maken is niet zo moeilijk, maar het verhaal eromheen vertellen wel. Dat geldt voor elk nieuwe product. Kijk bijvoorbeeld naar smartphones of de elektrische fiets. Twintig jaar geleden dacht ook niemand dat ze die wilden hebben. Maar nu zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken.’

Klaar om in rond te rijden

Zo zou het nu ook kunnen gaan met de LEF. Het voertuig wordt al verkocht en als je zestien bent, mag je instappen en kun je over fietspaden en 50-km-wegen rijden. De LEF was al te bewonderen op de Innovation Expo in 2016 én 2018. ‘Daar probeerden we mensen te verleiden met het product en het verhaal eromheen. Een aantal mensen was wel geïnteresseerd, maar het is nog maar afwachten wat dat uiteindelijk oplevert.’

Innovatie is een helse klus

Soms is Vegt bang dat zijn idee té vooruitstrevend is, vertelt hij. ‘In veel “vernieuwingen” lopen we achter andermans ideeën van lang geleden aan. Kijk bijvoorbeeld naar de elektrische auto. Dat is een voortzetting van de verbrandingsauto, een groot voertuig met grote accu’s, waar dan maar één iemand in rijdt. Daarom is innovatie en vooruitgang een helse klus. Veel wordt gebaseerd op wat we al kennen, en niet op wat er kán.’

Er is lef voor nodig

Daardoor is het ook lastig om de LEF goed in de markt te zetten, legt hij uit. ‘Het is een gaaf product en we hebben al een serie verkocht aan mensen die hun auto ervoor wegdoen. Fantastisch, dat we dat teweeg kunnen brengen! Stel je voor dat we steeds meer groeien, dan zou je de hele straat anders in kunnen richten. Het zou een park kunnen worden met een LEF-weg erdoorheen. Maar om dat te bereiken hebben we nog veel hulp nodig van mensen die het aandurven.’

Mensen moeten de LEF nog omarmen, gelooft Vegt. ‘De elektrische fiets is al dertig jaar oud, maar is pas de laatste vijf hot aan het worden. Ik hoop dat dat bij ons sneller gaat! We hopen dat het als een olievlek gaat verspreiden. Dat er op den duur een stuk of wat in de buurt rondrijden en mensen het normaler gaan vinden. Er is denk ik lef voor nodig om een LEF aan te schaffen.’

Meer weten?

Kijk op de website van LEF.