PAL-V lanceert vliegende auto

Vliegende auto’s leken sciencefiction. Totdat het Nederlandse bedrijf PAL-V op 6 maart op de internationale autobeurs in Genève de Liberty lanceerde. Met hulp van beleggers, het ministerie van Economische Zaken, WBSO-regelingen en het Innovatie- en Uitdagerskrediet van RVO wist PAL-V B.V. de vliegende auto op de markt te brengen. In oktober is de Liberty ook op de Innovation Expo te bewonderen.

De vliegende auto 'de Liberty'

De vliegende auto, de Liberty, is een combinatie tussen een compacte auto met drie wielen en een gyrokopter. Qua uiterlijk heeft de auto veel weg van een kleine helikopter, maar de techniek erachter is wel degelijk anders. Waar een helikopter wordt aangedreven door een motor, wordt de propeller van de PAL-V aangedreven door de wind. Daarom heeft de gyrokopter een aanloopje nodig voordat hij op kan stijgen. De duwpropeller aan de achterkant van de auto zorgt voor voorwaartse snelheid tijdens het opstijgen. Door luchtstroming gaat vervolgens de rotor op het dak draaien, die zorgt voor een aerodynamische lift, net als bij de vleugels van een vliegtuig.

Consumenten

Vijf jaar geleden werd de eerste succesvolle proefvlucht uitgevoerd met een prototype van de PAL-V vanaf vliegbasis Gilze-Rijen. In 2019 komt de eerste versie voor consumenten op de markt. Mocht je niet kunnen wachten om de auto in het echt te zien, dan is hij gelukkig ook al te bekijken op de IE2018. Wie ermee wil vliegen zal wel diep in de buidel moeten tasten: het goedkoopste model kost 300.000 euro en je mag er alleen de lucht mee in als je een geldig vliegbrevet hebt.

Tanken

De PAL-V wordt aangedreven met twee Rotax-vliegtuigmotoren. De makers verwachten dat de auto in de toekomst volledig elektrisch aangedreven zal kunnen worden, maar voorlopig moet je als gebruiker nog af en toe een tankstop maken. Tanken kan gelukkig gewoon met Euro 95.