Asperitas: duurzame innovatie in datacenters

Clean-techbedrijf Asperitas ontwikkelde met behulp van het Innovatiekrediet van RVO.nl vernieuwende milieuvriendelijke koeling voor datacenters. Door ICT-apparatuur te koelen met vloeistof in plaats van lucht, wordt energie bespaard en worden datacenters circulair. Op 4 oktober staan zij op de Innovation Expo in Rotterdam.

Datacenters zijn faciliteiten waarin ICT-apparatuur is ondergebracht. Deze apparatuur kan ontzettend veel warmte afgeven. Voor de veiligheid is het belangrijk om die warmte af te voeren. Markus Mandemaker, medeoprichter en -eigenaar van Asperitas: ‘Dat kan via de lucht. Maar dan gaat de warmte verloren. Je kunt dat efficiënter doen met vloeistof.

Op circulaire wijze koelen

Door elektronica in vloeistof te hangen, wordt de uitgestraalde warmte in de vloeistof gevangen. Deze manier van koelen is duurzaam, want er zijn geen installaties nodig waarmee lucht wordt gekoeld en rond geblazen. Dat scheelt energie. De energie die wél gebruikt wordt kan in de vorm van warm water hergebruikt worden, bijvoorbeeld om gebouwen te verwarmen. Zo kan een datacenter tot wel 50 procent energie besparen en tegelijkertijd circulair worden.

Schoon en natuurlijk

Het gevaar bij het onderdompelen van netwerkkabels in vloeistof – olie, in het geval van Asperitas – is dat de strakke omgeving van het datacenter vies kan worden. Daarbij moet de vloeistof circuleren om warmte af te kunnen voeren. Bij de oplossing van Asperitas is daar geen ventilator of pomp voor nodig. Mandemaker: ‘We willen de impact op de omgeving zo veel mogelijk beperken. Onze innovatieve oplossing zit ’m in natuurlijke convectie: zwaartekracht drijft de circulatie aan. Daarbij hebben we een schone, goed onderhoudbare installatie laten ontwerpen die voldoet aan de eisen van de internationale cloud datacenter industrie: efficiënt, flexibel en modulair schaalbaar.’

RVO Innovatiekrediet

Geholpen door het Innovatiekrediet van RVO.nl, is Asperitas snel ontwikkeld. ‘We geloofden zo in ons concept, dat we ook zonder het Innovatiekrediet ons project waarschijnlijk hadden doorgezet’, denkt Mandemaker. ‘Maar de kredietverstrekking heeft ons zeker geholpen andere investeerders over de streep te trekken, en dus de kans op het slagen van het project vergroot.’ Begin 2015 stelde Asperitas een businessplan op. In de zomer van 2015 realiseerden ze hun proof of concept, waarmee ze het praktisch potentieel van hun werk aantoonden. Vervolgens ging een designbureau aan de slag met de ontwikkeling van de installatie en in 2016 was het eerste prototype al klaar. Een jaar later werd de prototype gebouwd, en sindsdien is Asperitas actief aan het verkopen.

Meer lezen over deze innovatie? Bekijk de website van Asperitas.