'Innoveren zit in ons DNA'

Nico Schiettekatte is innovatie-attaché en werkt daarvoor vanuit het buitenland aan het innovatievermogen van Nederland. Na drie jaar in Brazilie te hebben gewoond, is hij nu neergestreken in Frankrijk. Hij vertelt hoe er in het buitenland naar Nederland als innovatieland wordt aangekeken en wat voor invloed de Innovation Expo daarop heeft.

Nico Schiettekatte

‘Mijn werk omvat eigenlijk drie taken’, vertelt Schiettekatte. ‘Ik zorg ervoor dat de doelgroepen die we bedienen (kennisinstellingen, bedrijven en overheidsorganisaties) voorzien worden van informatie. Dat kan bijvoorbeeld informatie zijn over topsectoren, maar ook over maatschappelijke ontwikkelingen. Dat gebeurt gevraagd en ongevraagd. Daarnaast beantwoord ik vragen die er zijn vanuit Nederland over – in mijn geval – Frankrijk en het Franse innovatieklimaat. Dat is vaak sterk inhoudelijk. Mijn derde taak is om ervoor te zorgen dat er samenwerkingsverbanden tot stand komen. We ondersteunen daarin het hele proces, ik noem het vaak “van contact naar contract”.’

Klein is onze kracht

Schiettekatte zit sinds augustus van dit jaar in Frankrijk. Hiervoor woonde hij drie jaar in Brazilië, waar hij dezelfde functie bekleedde. ‘Mijn blik op Nederland is hier eigenlijk hetzelfde als in Brazilië. Je merkt aan alles dat innovatie echt in ons DNA zit, we weten niet beter. Vanuit het buitenland zie je bijvoorbeeld echt hoe sterk wij zijn in publiek-private samenwerkingen, daar mogen we best trots op zijn. We proberen in Nederland vaak dingen, maar op een gegeven moment breekt er ook een moment aan dat iedereen zegt: “We gaan het gewoon doen!” En dat is heel bijzonder. Qua oppervlakte zijn we misschien klein, maar dat is meteen een kracht. Het zorgt er namelijk voor dat je creatief met de beperkte ruimte moet omgaan.’

Uitventen

Nederland staat er in het buitenland dus goed op, stelt Schiettekatte. Maar toch valt er ook nog wel wat op aan te merken. ‘We moeten onze krachten veel meer laten zien, Nederland staat internationaal gezien erg sterk. Dat moeten we veel meer uitventen. Neem bijvoorbeeld de gezondheidssector. Weinig mensen weten dat we inmiddels zes jaar op rij op nummer 1 staan in de European Health Consumer Index, waarmee we dus het beste gezondheidssysteem van Europa hebben. Het is dan ook niet toevallig dat het Europees Medicijnagentschap EMA naar Amsterdam komt.

The French touch

De Fransen doen dat heel goed. De ‘French touch” is een term die jaren geleden is ontstaan via muziekgroep Daft Punk. Die term heeft zich verspreid in verschillende vormen van kunst. Het is een begrip geworden, iedereen heeft daar een beeld bij. Je ziet nu steeds meer afgeleide vormen daarvan ontstaan: French Tech, French Fab, dat is krachtig. Het is een soort branding.’

‘Voor Nederland is het van belang om deze positie vast te houden. Daarvoor moeten we blijven investeren in onderwijs en vaardigheden die horen bij de 21e eeuw: een multidisciplinaire aanpak en digitalisering. Gelukkig zet het nieuwe regeerakkoord hier ook op in, dat is heel mooi.’

Innovation Expo

‘De rol van de Expo is cruciaal’, vindt Schiettekatte. ‘Het is ontzettend belangrijk om showcases te hebben. Zo kun je laten zien wat we in Nederland doen, waar we naartoe willen en hoe partijen dat met elkaar doen. De Expo zorgt ervoor dat Nederland aan zijn imago kan werken en kan laten zien dat we een innovatief, duurzaam en creatief land zijn.

Daarnaast staat het heel krachtig om innovatie te koppelen aan cultuurhistorische waarde. Icoon Afsluitdijk is daar een mooi voorbeeld van. Dat werkt ontzettend goed in het buitenland. Zo laat je zien hoe Nederland naar zichzelf kijkt en hoe het buitenland naar Nederland kijkt.’