De Lina ofwel de vlasbak: een auto gemaakt van vlas

Lina is de naam van de eerste auto ter wereld die volledig afbreekbaar is. Het chassis en het plaatwerk zijn gemaakt van een composiet op basis van vlas. Daarom wordt de Lina ook wel de vlasbak genoemd. De auto is licht en gebruikt daardoor minder brandstof.

Een team van zo’n tien studenten van de TU Eindhoven bedacht het revolutionaire idee van de biologische vlasbak en voerde dit uit. Ze werkten er twee jaar aan. Volgens Loes van den Beuken, verantwoordelijk voor de financiën van het Lina-team, heeft vlas een bijzonder stevige structuur: ‘Er zitten oersterke vezels in. Als je die dwars over elkaar legt en hard op elkaar perst krijg je platen die niet onderdoen voor de lichte materialen carbon en aluminium, waarmee autoproducenten volop werken.’

Brandstofverbruik

Deze twee lichte materialen kunnen het brandstofgebruik van een auto ingrijpend verminderen. ‘Maar deze brandstofbesparing wordt teniet gedaan, doordat de productie van carbon en aluminium zes keer meer energie kost dan de productie van staal’, aldus Loes. ‘Nog voordat een auto van carbon of aluminium een kilometer heeft gereden, heeft hij al een derde van de brandstof verbruikt, die hij gedurende zijn hele economische leven nodig heeft.’ Men vergeet kortom nog wel eens hoeveel energie de productie van een auto kost. Loes: ‘Met de Lina proberen we in Eindhoven daar iets aan te doen. Door vlas te gebruiken kan het energieverbruik van de productie van een auto met tweederde omlaag.’

Experimenteren

Eind april werd er al een proefrit met de Lina gemaakt. Sneller dan een fiets ging het niet. Maar het vertrouwen onder de studenten is er niet minder om. Wat nog niet wil zeggen dat een grote autofabrikant de Lina snel in productie zal nemen. Carlo van de Weijer, vice-president Traffic Solutions, verwacht dat fabrikanten eerst gaan experimenteren met interieurdelen of een motorkap van vlas. ‘Fabrikanten zijn namelijk terughoudend met dit soort experimenten in eigen huis. Maar ze houden heel goed in de gaten waar de studenten mee bezig zijn.’

Toekomst

Overigens is Carlo heel enthousiast. Hij ziet toekomst in de Lina: ‘Het domme idee van gisteren is de doorbraak van morgen. Zelf was ik hier nooit opgekomen. De vlasbak is een nuttig idee, omdat grondstofgebruik één van de laatste grote problemen van mobiliteit is.’

Bron: NOS